Informatiebaliemedewerkster Merlin: “In oplossingen denken en voor de gasten klaarstaan, daar word ik blij van!”

In de rubriek ‘Collega’s aan het woord zet het Avonturenpark collega’s in de spotlights. Deze week een interview met Merlin Oonk (25) uit Nijverdal. Sinds 2018 werkt Merlin als Informatiebaliemedewerkster voor het Avonturenpark. “In oplossingen denken en voor de gasten klaarstaan, daar word ik ontzettend blij van!”

Merlin begon op haar vijftiende als attractiemedewerkster. “Het leek mij gaaf om attracties te bedienen bij het Avonturenpark en het was ideaal, omdat het vlakbij was en om vakantiewerk ging. Mijn vriend Hidde werkte op dat moment al een jaar voor Hellendoorn, zijn leuke verhalen gaven de doorslag om te solliciteren”, vertelt avonturier Merlin enthousiast. “Ik schreef mij in en niet lang daarna werd ik uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek”, legt ze uit.

P1020011

Ontdekkingstocht
Met een goed gevoel blikt ze terug op haar introductieperiode in het Avonturenpark. “Wat ik leuk vond, was dat alles was opgezet als één grote ontdekkingstocht. We werkten in een groepje en werden samen wegwijs gemaakt in het park. In Dreumesland leerden we de eerste attracties te bedienen. Daarbij kregen we ook de opdracht mee om alle Zeven Gouden Regels uit ons hoofd te leren en toe te passen, om zo het plezier van de gasten te garanderen. Die heb ik er thuis echt ingestampt! Het was ontzettend fijn om ervaringen uit te wisselen met collega’s en vooral in de eerste weken was het prettig om een mentor als back-up te hebben.”

“Het was voor mij dé kans” 
Ze rolde in 2018 bij toeval in de functie van Informatiebaliemedewerkster toen ze gevraagd werd om bij te springen. Wat aanvankelijk een aflosklus was, werd zo vaste prik. “Het is sluipenderwijs gegaan!”, vertelt Merlin, die ook werkzaam is als teamcaptain entree. “Ik heb direct ja gezegd, omdat ik in deze functie meer verantwoordelijkheid kreeg. Het was voor mij dé kans om iets leuks te gaan doen op een andere plek in het park!”

Multitasker
“Voor dit werk moet je een echte multitasker zijn”, benadrukt ze. “Regelmatig zijn er momenten waarop alles tegelijkertijd komt: gasten, telefoontjes en inkomend mailverkeer. Je  moet daardoor in staat zijn om in stressvolle situaties rustig te blijven en goede prioriteiten te stellen.” Volgens Merlin is communicatief zijn essentieel voor het werk. “Je zorgt voor een goed ontvangst en staat de gasten zowel persoonlijk als telefonisch vriendelijk te woord. Hoe druk het ook is, de bezoeker mag nooit het gevoel krijgen dat hij of zij niet welkom is of ongelegen belt”, stelt ze.

“Verder ben je een echte teamplayer. Als er bijvoorbeeld storingen verholpen moeten worden, werk je nauw samen met de monteurs en schoonmakers. Je registreert dan het hele storingsproces in het computersysteem, waardoor iedereen het kan volgen.”

Een schat aan ervaring
In de afgelopen tien jaar heeft de avonturier een schat aan kennis en ervaring opgedaan. Doordeweeks en buiten de vakanties om staat ze voor de klas, een baan die ze met plezier combineert met haar werk op het Avonturenpark. “Ik ben op dit moment leerkracht van groep 6”, zegt Merlin. “In de praktijk zie ik zeker raakvlakken tussen mijn werk als docent en Informatiebaliemedewerker, omdat ik zowel zelfstandig als in teamverband werk. Daarnaast weet ik vanuit het onderwijs hoe je kinderen het beste benadert en aanspreekt. Hier maak ik bij het Avonturenpark dan ook vaak gebruik van!”

Ze probeert in het contact met de gasten ‘interesse te tonen’ en gastvrijheid uit te stralen. “Als er een gast binnen komt lopen, begroet ik diegene met een grote glimlach en meestal sta ik even op.” Als tip geeft ze mee: “Neem even de tijd voor de gast en geef hem of haar je volle aandacht, want zo maak je een actieve indruk.”

Werkdag
Merlin begint de dag met een korte briefing van de teamleider op kantoor. Vanaf het moment dat de eerste gasten binnendruppelen, beantwoordt ze mails en telefoontjes. In de middaguren verkoopt Merlin abonnementen, handelt ze foutbonnen af en maakt ze schoon. “Vooral het verkopen van abonnementen vind ik heel gaaf om te doen!” Over de vraag wat ze de minste klus vindt, moet ze even nadenken. “Het stofzuigen van de Informatiebalie is een routineklus, maar dat hoort er nu eenmaal bij!”

“Als er een EHBO-geval is, vang ik de gast op en loop ik mee naar de EHBO-ruimte. In de meeste gevallen gaat het om kleine valpartijen. Daarbij stel ik de gast gerust, probeer ik te koelen met een icepack of plak ik pleisters. Na sluitingstijd draai ik alle kassarapporten uit, onderteken ik de lijsten en breng ik het geld naar de bank. Vervolgens schrijf ik een memo voor mijn collega van de volgende dag en evalueer ik de dag met de duty manager.”

Avontuurlijke baan
“Elke dag ziet er weer anders uit op het Avonturenpark. Soms lopen de mensen alleen naar binnen om een compliment te geven, ontzettend grappig om mee te maken. Na een tijdje herken je ook de vaste bezoekers, met hen knoop ik vaak een praatje aan.” Met de buitenlandse gasten spreken gaat Merlin goed af, omdat ze Duits en Engels heeft gevolgd.

“De meeste gasten op het park zie je niet. Maar als deze wel langskomen, ontvang ik de gasten met een lach en probeer ik ze vriendelijk te woord te staan. Ik vind het belangrijk dat onze gasten het naar hun zin hebben op het Avonturenpark! Ik verwelkom vooral veel Nederlandse en Duitse gasten.”

“Leef je in”
“Onze gasten komen voor een leuke dag, dus is het aan ons de taak om ze een geweldige dag te bezorgen! Als er een voorval is, probeer ik mij in te leven in de gast en probeer binnen mijn macht naar een zo goed mogelijke oplossing te zoeken. Dat doe ik vooral door goed te luisteren naar de gast. Bovendien is er elke dag op het park een teamleider en duty manager aanwezig, die ik kan bellen voor spoedgevallen.”

“Door mijn werk op het Avonturenpark ben ik, via mijn vriend Hidde, met een vriendin in een gezellige vriendengroep beland. Ons ‘vriendenteam’ bestaat uit een gezellige groep collega’s, in de leeftijd van net 18 tot over de 30 jaar. Hoewel de één hier iets langer heeft gewerkt dan de ander, zijn we hier allemaal begonnen! Ik zie en spreek mijn vrienden bijna wekelijks! Zolang ik dit mijn baan als leerkracht kan combineren, blijf ik actief op het Avonturenpark!”, aldus Merlin.

Kareltje en Pet
“Als kind ging ik vaak met ons gezin naar het park, ik had jarenlang een abonnement. Vooral de shows van Kareltje & Pet zijn mij bijgebleven. Ze waren heel grappig en maakten na de shows altijd tijd vrij voor een gezellig praatje. Ook de Sky Pirates, een show met een gigantisch schip en stoere piraten, waren fantastisch! Ik herinner mij leuke attracties als de  ‘centrifuge’ Jungle Rock en Montezuma’s Revenge. Dat ik al heel bekend was in het park, heeft mij zeker in het werk geholpen!”

Ins en outs
“Als teamcaptain Entree vorm je de directe schakel tussen de teamleiding van Operationele Zaken en de entree. Je stuurt medewerkers aan, draagt bijzonderheden over aan de teamleiders en zorgt voor een correcte kassa-afsluiting. Daarnaast los ik mijn collega’s bij de Informatiebalie en de kassa van het Slidepark af. Heel handig, want zo ben ik meteen op de hoogte van alle ins en outs”, aldus Merlin.

Heksendoorn & Screams
Tijdens Heksendoorn 2013 stond Merlin voor het eerst als scare actor in de Griezelgrot. Ze vond het ‘best spannend’ om in haar eentje in het spookhuis te staan. “Ik ben zelf aardig bang aangelegd. Gelukkig bood een collega hulp aan en sindsdien zijn Heksendoorn en Screams helemaal mijn ding!”

In 2021 mocht Merlin voor de vijfde keer de griezelige scare actors van Screams schminken. “Dat vond ik prima, omdat ik veel overzicht had en eer van mijn werk. Nu kon ik met eigen ogen de reacties op de geschminkte acteurs van het spookhuis Death Lab zien”, zegt ze opgetogen. “In het eerste jaar van Screams was ik er al bij. In de afgelopen jaren is ons grimeteam hard gegroeid. Nu is er een vast clubje medewerkers die de acteurs schminkt. Hier is heel wat vooruitgang te zien!”

×

WhatsApp Chat

×