In de rubriek ‘Collega’s aan het woord zet het Avonturenpark collega’s in de spotlights. Deze week een interview met Simone Roosink (25). Sinds 2012 werkt ze als attractiemedewerkster voor het Avonturenpark Hellendoorn.

¨Als je zelf het voortouw neemt, is er veel mogelijk¨
 

Op het park kom je haar bij de attracties tegen, altijd vol aandacht voor haar gasten en daar beleeft ze zichtbaar plezier aan. Simone Roosink uit Hellendoorn combineert haar passie voor attractieparken met het helpen van de gasten. ,,Als de zon schijnt, alles lekker loopt en de gasten het naar hun zin hebben, beleef ik ook een mooie dag!” In 2012 ging de 25-jarige Simone aan de slag als attractiemedewerkster bij Avonturenpark Hellendoorn. Inmiddels is ze aan het Deltion College afgestudeerd als Audiovisueel Specialiste.

,,Werken bij het Avonturenpark is fantastisch. Samen met mijn collega’s de gasten een onvergetelijke dag uit bezorgen! Het leukste aan mijn baan is toch de afwisseling. De ene week zit ik op kantoor, de andere week sta ik bij de attracties of werk ik in de tuin. Voor Screams heb ik een hele veelzijdige functie, van grime tot het toewijzen van rollen. Maar wat niet onderdoet aan de veelzijdigheid: samen het park beter maken”, aldus Simone.

,,Je werkt in een hele bijzondere omgeving”
Op 16-jarige leeftijd kwam ze binnen bij Avonturenpark Hellendoorn. ,,Op mijn vijftiende werkte ik bij een supermarkt. Al snel kwam ik erachter dat het werk niet voor mij was weggelegd. Eén van mijn vrienden, Sherick Burggraaff, had hele goede verhalen over Hellendoorn en zei: ´Daar moet je gaan werken, bij team attracties!´ Het was voor mij een hele grote stap, omdat ik nog maar 15 jaar was en heel verlegen.” In hetzelfde jaar werd ze aangenomen als attractiemedewerkster, een baan waar Simone nog steeds enthousiast over is. ,,Ik had het meteen naar mijn zin. Je werkt tenslotte in een hele bijzondere omgeving, met leuke gasten en gezellige collega´s!”

7 Gouden Regels
Dat ze al op jonge leeftijd bij het Avonturenpark begon, leverde Simone een flink voordeel op. Als attractiemedewerkster leerde ze haar collega’s in de mentorgroep goed kennen en bouwde ze een echte band op met haar collega’s. ,,In de eerste periode mocht onze groep naar Dreumesland. Daar leerden we, onder begeleiding van een mentor, de attracties te bedienen en kregen we ‘s morgens alles basisregels uitgelegd. Onze mentor liep heen en weer en hielp met het bedienen van de attracties, van de opstart tot de afsluiting”, vertelt Simone.

Generatieverschil
Na haar eerste mentorweek mocht Simone naar Dreumesland, Dino Sky Pedalo, Jungle Vaart (nu Jungle Expedition), Dombomolen en de rupsbaan Moby Dick. Daarna volgden verdere opleidingen bij grotere attracties, zoals Het Galjoen en – als assistente – bij de Sungai Kalimantan. ,,Ik heb tot 2012 zelfs nog bij Moby Dick gestaan, deze attractie is inmiddels verhuisd naar Pleasurewood Hills in Engeland. Een aantal collega’s – een jaar of tien jonger – kennen deze attractie daardoor niet, een klein generatieverschil”, zegt Simone een lach.

Vakantiegevoel
,,Tijdens het werk ben je heerlijk in touw: op het park gebeurt er altijd wel iets. Vooral de drukke dagen zijn fijn, want dan is er lekker veel te doen. Zo ook bij de Wild Waterval. Daar stuur je de boten op de juiste momenten weg, beantwoord je vragen en houdt overzicht over de attractie. En dit is nog maar een fractie van de werkzaamheden die erbij komen kijken.”

Glimlach
Op het park komt Simone met allerlei gasten in aanraking: van alle leeftijden lopen er mensen rond op het park. ,,Als medewerker attracties moet jij je realiseren dat je continu in beeld ben. Daarom is het belangrijk om er representatief uit te zien en je ervan bewust te zijn dat je zichtbaar bent voor de gasten. Als je je armen over elkaar legt, geeft dat een gesloten houding aan. Het is beter om een open houding aan te nemen. Door bijvoorbeeld een vriendelijke glimlach of een leuk grapje kan je echt het verschil maken.”

Vakantiegevoel
Alle medewerkers van Avonturenpark Hellendoorn zijn erop getraind om de verwachtingen van onze gasten waar te maken en daar zelfs nog een schepje bij bovenop te doen. ,,We ontvangen gasten van allerlei leeftijden en daarom ben ik ontzettend blij dat de 1,5 meter inmiddels verdwenen is. Nu mag ik bijvoorbeeld bij de Sungai weer de gasten helpen met in- en uitstappen! Natuurlijk ben je op het park wel aan het werk, maar dat vakantiegevoel krijg je zo terug door gasten. Na een poosje herken je de vaste gezichten”, aldus Simone.

7 Gouden Regels
Als attractiemedewerkster moet ze zichzelf goed kunnen inleven in de gasten. Ieder teamlid op het Avonturenpark hanteert de 7 Gouden Regels, die ervoor zorgen dat de gasten een onbezorgd dagje uit beleven. ,,Als een gast bijvoorbeeld heel vragend om zich heen kijkt, loop ik erop af om te kijken of ik diegene kan helpen. Dat wordt in de meeste gevallen wel gewaardeerd.” Ze benadrukt dat je als attractiemedewerker heel stevig in je schoenen moet staan. ,,Bij alle attracties op het park gelden veiligheidsregels als minimale of maximale lengte-eisen. Het is daarom belangrijk dat je jezelf goed kunt uitspreken. Bij ons staat de veiligheid van de gasten in en om de attracties op één!”

Vakantiegevoel
Sinds 2017 is Simone actief als mentor. ,,Ik leer de medewerkers uit mijn mentorgroep om te gaan met lastige situaties: daar krijgen ze in hun werk ongetwijfeld mee te maken. Op het Avonturenpark leer je het meeste echt vanuit de praktijk, vaak doordat je zelf dingen meemaakt of collega’s hoort praten over hun ervaringen van die dag. De collega’s zien elkaar als één grote, avontuurlijke familie. Het naborrelen na een personeelsfeest, de Zinderende Zomeravonden of Heksendoorn-/Screamsavond is traditie en iemand moet wel een hele goede reden geven om niet mee te gaan”, zegt Simone.

Voor Simone heeft het werken voor Avonturenpark Hellendoorn heel goed uitgepakt. ,,In de positieve zin heb ik een persoonlijke groei doorgemaakt. Inmiddels red ik mij overal en durf ik gerust dingen na te vragen. Wie weet wat de toekomst mij nog brengt binnen het Avonturenpark!”

Screams

Voor Screams verzorgt Simone het grimeschema en de rolverdeling van 100+ scare actors. In 2014 deed ze zelf voor het eerst mee als scare actor. ,,Na de eerste dag besloot ik mijn make-up zelf te doen: de grime mocht van mij wel een tikkeltje spannender. Ik maakte de ene helft van mijn gezicht op als een pop en op het andere deel schminkte ik een bebloede oogkas en een kapotte lip met rode bloedspatten. Het daaropvolgende jaar mocht ik zélf de griezels opmaken!” Ondanks dat ze dit jaar zelf rondloopt bij de grime van alle acteurs als kwaliteitscontrole, hoopt ze toch nog ergens een avondje tijd te kunnen vinden om als scare actor mee te kunnen doen. ,,Je weet pas echt hoe leuk het is om een scare actor, compleet in grime, in je rol en in je zone/huis te zijn als je er zelf ooit één bent geweest!” zegt Simone met een lach.


Veilige start
De medewerkers van het attractieteam verzamelen ’s morgens om 10 voor 10 al bij de kantine, alwaar een briefing volgt over de attractie, functie en de teamleider van de dag. Simone: ,,Voor grote attracties als de Wild Waterval of de Sungai moet je iets eerder aanwezig zijn, want deze attracties hebben meer opstarttijd nodig voor bijvoorbeeld de baan en botencontrole. Daarbij controleren we gebreken in de baan en bij de boten en kijken we of de attractie alle veiligheidspunten aantikt om open te mogen gaan voor de gasten. Tijdens het draaien staat de instapassistent aan de kant van de wachtrij. Hij of zij controleert de lengte-eis van de kinderen en helpt met het instappen bij de attractie. De operator staat vaak bij de uitstapzijde van de attractie, bedient de attractie, houdt toezicht op de attractie en helpt bij het uitstappen.”

Flinke teleurstelling
Volgens Simone zijn gastvrijheid en stressbestendigheid essentieel voor het attractiewerk. ,,Als attractiemedewerker beland je geregeld in onverwachte situaties, dat hoort nu eenmaal bij het werk. ” Zo legt ze uit dat het wel eens voorkomt dat een gast heel lang in de wachtrij van een attractie staat en vervolgens bij het nameten blijkt dat zijn of haar kind niet de vereiste lengte heeft om in de attractie te mogen stappen. ,,In zo’n situatie moet je op een rustige en duidelijke toon kunnen uitleggen dat het kind vanuit veiligheidsoverwegingen helaas niet mag plaatsnemen in de attractie. Dat wordt in de meeste gevallen wel geaccepteerd. Als een gast het hier niet mee eens is en we merken dat we hier samen met de gast niet uit gaan komen, schakelen we de hulp in van de teamleiding.”

 

×

WhatsApp Chat

×